Last best? Vietnam! - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Dennis Roks - WaarBenJij.nu Last best? Vietnam! - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Dennis Roks - WaarBenJij.nu

Last best? Vietnam!

Blijf op de hoogte en volg Dennis

11 Juli 2014 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Vietnam. Last best? Weinig verwacht, maar wederom een beauty! Net als jullie denk ik aan loempia’s bij Vietnam. Wat rijstvelden hier en daar en voor de rest? No id! We leven van dag tot dag.

22/06/2014 Bangkok - Há noi
We hadden zojuist een boottocht achter de rug van Koh Tao naar het vaste land, waar we de nachttrein zouden gaan pakken naar Bangkok. Normaal gesproken zouden we precies weten wat ons te wachten zou staan qua trein, helaas deze keer net niet. De nachttrein van Chumpon naar Bangkok, one hell of a ride! Geen eigen cabines maar een gang met stapelbedden en gordijntjes, om maar te zwijgen over de vliegen/insecten in ons bed.
Gebroken en wel wachten op onze vlucht van Bangkok naar Há noi. En om ons geduld te testen een extra uur vertraging, we hadden inmiddels al van 07.00 tot 14.00 zitten wachten. We lieten het allemaal maar gebeuren. Een perfect begin van een nieuw avontuur!

23/06/2014 Há noi
De dag van Nederland - Chili! Het zou een dag worden waarin we vooral onze krachten zouden sparen voor vanavond. Deze middag was dus weinig speciaal, die avond des te meer. In het oranje de stad in om andere Nederlanders te vinden. Die vonden we na enige moeite in een ”straatkroeg”, we besloten natuurlijk om met hun voetbal te gaan kijken. Maar eerst nog een paar pinten voor 17 hele euro centen, flinke kerel die hier 5 euro opmaakt! Niet veel later kwam er nog een wat ouder stel bij (45-50), super leuke mensen. En hier werd nog maar eens bevestigd hoe klein de wereld eigenlijk is. Zij woonden vlak
Half uur voor aanvang van de wedstrijd zijn we met zn alle (inmiddels een groep van 20 man) naar een cafe gegaan waar we de wedstrijd konden kijken. En naarmate de tijd verstreek kwamen er meer oranje supporters. Uiteindelijke hadden we onze eigen oranje-cafe, helemaal top!
Eerlijk is eerlijk beiden hebben we weinig van de wedstrijd gezien. Op de enkele keer dat er werd geschreeuwd, geroepen of gejuicht na dan. Simpelweg omdat we het te druk hadden met zeveren met dit Nederlandse stel, geweldige mensen! En uiteindelijk een geweldige uitslag want Nederland wint en wordt hierdoor groepshoofd, wie had dat verwacht…

24/06/2014 Há noi
Gisteren hadden we een hele planning gemaakt. Tempeltje hier, pagode daar, nog een museum en wat andere dingetjes. Maar je zult begrijpen, dit viel kompleet in het water.

25/06/2014 Halong Bay
Gelukkig hadden we dit al eerder vastgelegd, want dit wil je NIET missen als je in Vietnam bent. Het magische Halong Bay. We hadden een 2-daagse trip geboekt, inclusief overnachting op een toch wel luxe boot.
Na een behoorlijk lange busrit begint de tour eindelijk echt. Kajakken, zwemmen, een vissersdorp en een meesterlijk viewpoint! Om de dag compleet te maken hebben we ’s avonds een sunsetparty met lokale wijnen. Jullie snappen, niets voor ons…

26/06/2014 Halong Bay
Vroeg op! Eerst een bezoek aan een cave, hadden er niet veel van verwacht. Inmiddels hebben we dan ook al heel wat grotten gezien. Maar werden beide positief verrast! Terug op de boot kregen we een spoedcursus Vietnamese loempia’s maken, wederom erg leuk. Als lunch natuurlijk onze eigengemaakte loempia’s. Helaas was dit het einde van onze trip, maar het was geweldig en een echte aanrader. Halong bay is werkelijk waar een magisch stukje aarde!
Na deze twee dagen waren we behoorlijk gewend aan luxe, dus besloten we maar sterk te eindigen. Een diner op de 12e verdieping van een hotel met overheerlijke biefstuk!

27-28/06/2014 Há noi - Sapa - Há noi
Via ons persoonlijk reisbureau, Huub van Maasakkers, hadden we gehoord dat we naar Sapa moesten gaan en om daar dan met scooters door de bergen te cruisen. We hadden voor onszelf een strakke planning bedacht bestaande uit 2 nachttreinen en een dag scooter rijden. Voor de mensen die Sapa niet kennen, waarschijnlijk de meesten. Sapa is een stadje in de bergen in het Noorden van Vietnam met de bekenden rijstvelden/rijstterrassen.
Ons avontuur begon dus met een nachttrein, gelukkig deze keer niet z’n hel als de laatste in Thailand. ’S ochtendsvroeg komen we in Sapa aan vol goede moet, maar helaas. Sapa is vandaag verscholen in de wolken/mist. We konden nog geen 5m zien op bepaalde stukken, we besloten toch maar om scooters te huren en te gaan rijden. Uiteindelijk hebben we een half uur goed zicht gehad, waarin we drie mooie foto’s hebben kunnen maken. En eerlijk is eerlijk, die drie foto’s zijn inderdaad bijzonder maar of dat het allemaal waard is geweest? Nahh.. Denk dat wij niet het échte Sapa hebben kunnen zien helaas. ’S avonds nachttrein terug!

29/06/2014 Há noi - Hue
Reisdag! Vroege aankomst in Há noi na de nachttrein, daarna door naar het vliegveld en op naar Hue!

30/06/2014 Hue
In heel Thailand geen scooter gehuurd. Te gevaarlijk, de verhalen, niet gedurfd of allemaal een beetje? Maakt niet uit, het was ons in ieder geval goed bevallen in Sapa. En het verkeer daar wen je snel genoeg aan, gewoon gaan en rijden zonder verkeersregels net als alle andere Vietnamezen doen. En daarom besloten we vandaag nog maar een keer een scooter te huren om wat oude tombes, een pagoda en de ”old city” te verkennen. Lekker dagje! Perfect weer en je ogen uitkijken op de brommer. ’s Avond? ’s Avonds was het weer tijd voor ONS Oranje! En verslaan we (uiteindelijk) de Mexicanen met 2-1! Het kost allemaal wat energie om deze wedstrijden hier te kijken, daar ze plaatselijke tijd rond 3:00 uur spelen.

01/07/2014 Hue - Nha Trang
Ongelofelijk lekkere reisdag! Ruim 12 uur in de trein naar Nha Trang…

02/07/2014 Nha Trang
Nha Trang, dé badplaats van Vietnam en dus waren wij wederom in ons element! Stranddag! De succesformule van witzand, blauwe zee, 30+ graden, een beachbar en ijskoude biertjes deed het ook hier goed. Een perfecte dag eindigde helaas helemaal kut. Om sterk te eindigen dachten we nog wat drankjes te doen in een lokale bar, waarna we helaas met wat minder spullen op zak terug naar huis keerde.

03/07/2014 Nha Trang
Wakker worden met een kater, niet door de alcohol deze keer maar door afgelopen nacht. Vandaag zijn we de gehele dag bezig geweest met eerst verzekeringen en later aangifte doen. Wat hier achteraf echt lachwekkend is. Je vult een formulier in, geeft een kopie van je paspoort, hun zetten er een stempel op en klaar. En dit alles in een politiebureau wat van armoede uit elkaar valt en waar de agenten liggen te slapen. Een dag om snel te vergeten.

04/07/2014 Nha Trang
Wederom een scooter gehuurd om wat tempels te bezichtigen. Een tempel met een enorme liggende boeddha en een enorme zittende boeddha. De andere tempel was meer een soort ruïne. Na al die tempels die we de afgelopen maanden gezien hebben, blijft het toch nog best indrukwekkend. ’s Middags hebben we nog maar een keer in de lokale beachbar onze dienst gedaan. Lekker dagje!

05/07/2014 Nha Trang
Early birthday gift gegeven aan Martijn. Iedereen heeft de foto’s vast gezien en dus zal ik jullie er niet nog een keer mee lastig vallen. Maar dit was echt het mooiste resort wat we ooit gezien hadden. Met een kunstmatig strand, een infinity pool, lekker eten en drinken etc. etc. Een perfecte voorbereiding op Nederland-Costa Rica dacht ik zo. Helaas werden we bij t indrinken nog maar een keer opgelicht door een serveerder. Wat dat betreft hebben we het niet getroffen in Nha trang maargoed. Gelukkig wint Nederland ook van Costa Rica en beginnen we langzamerhand echt te geloven in die finale. Moeten we onze reis al gaan om boeken?

06/07/2014 Nha Trang
We waren het inmiddels helemaal beu, Nha Trang. Na bestolen en opgelicht te zijn was het tijd om verder te gaan. Helaas was de eerste optie de volgende dag pas. Een dag om snel te vergeten.

07/07/2014 Nha Trang - Mui Ne
Vandaag zouden we het rustig aan doen, het was tenslotte ook een reisdag. ’s Middags op het strand en ’s avonds met de sleeperbus (een ervaring opzich) naar Mui Ne.

08/07/2014 Mui Ne - Ho Chi Minh
Regen! Balen. En door de regen stelde het plaatsje Mui Ne ook bar weinig voor. Met zon vast en zeker een top bestemming, voor ons vandaag helaas niet. Daarom besloten we om maar meteen door te gaan naar Ho Chi Minh.

09/07/2014 Ho Chi Minh
Net als bij eerdere steden hebben we ook hier de eerste dag vooral gebruikt om de stad te verkennen. Beetje rondlopen, de winkels afgaan en hier en daar wat eten en drinken. Een prima voorbereiding op de halve finale van Nederland-Argentinië. Eerst nog een paar uur slapen om vervolgens naar de Red Bar te gaan. We hadden al gehoord dat deze bar helemaal omgetoverd zou zijn tot oranje kroeg. En inderdaad een en al oranje en een levensgrote Louis van Gaal op de muur. Een prima bar om de halve finale te gaan kijken, de laatste stap naar de finale. Helaas mocht dit alles niet bate. Zoveel over gepraat de afgelopen dagen. Boeken, niet boeken? Toch gegokt om te boeken, en verloren.. Enorm zuur!

10/07/2014 Cu Chi tunnels
60 minuten na het laatste fluitsignaal ging de wekker. Inclusief kater vanwege het verlies van oranje stond vandaag de Cu Chi tunnels op het progamma. De Cu Chi tunnels zijn de tunnels van de Vietnam oorlog waarin de Vietcong vocht tegen de US. Behoorlijk indrukwekkend om te zien hoe het er die tijd aan toe ging. Na de rondleiding besloten we om ook nog maar met een oude M1 wat kogels af te vuren. Best krachtig zo’n geweer!
Na de Cu Chi tunnels zijn we naar het war museum in Ho Chi Minh gegaan, wat minstens even indrukwekkend was. Sommige foto’s die daar hingen (onder andere de bekende foto met het meisje en een napalm op de achtergrond) waren eerlijk waar misselijk makend. De hele vietnamoorlog heeft bij ons een heleboel vragen opgeroepen over het hoe, waarom, wat, waarvoor etc. Helaas hebben wij deze oorlog nooit behandeld op school, daarom reden om ons er toch eens meer in te gaan verdiepen. Want wat daar is gebeurd en op welke schaal dat is gebeurd is schandalig.
’S avonds zijn we nog maar eens bij de Koreaan (Korean BBQ) gaan eten. Korean BBQ is absoluut koning, en zeker een aanrader voor iedereen!

11/07/2014 Mekong Delta
De laatste dag in Vietnam! En het enige wat nog op de lijst stond was de Mekong Delta, waarvan we beide eigenlijk niet goed wisten wat te verwachten. Eerst 2 uur met de bus en daarna de Mekong op. Een smerige rivier, met mooie aftakkingen waar de palmbomen en bamboe overheen groeien. Opzich een aardige tour met een leuke boottocht, Vietnamese lunch en wat locale lekkernijen. Maar dat was het dan ook wel.

Morgenvroeg gaan we met het vliegtuig naar Bangkok en die avond naar Amsterdam. Vietnam was ook weer geweldig, net als alle andere landen die we hebben bezocht. Toch had Vietnam zijn eigen charme, met onder andere het magische Halong Bay. Hét hoogtepunt van de Vietnam reis. Het Vietnamees eten, de rijstvelden, de hoeden, en het hectische verkeer, het heeft allemaal zijn charme hier. We hebben ervan genoten.

Het vijfde en laatste land zit erop, tijd om naar huis te gaan. Wat een trip, wat een hoop dingen meegemaakt, wat een ervaringen. Ontzettend blij dat ik deze stap heb gemaakt om gewoon te gaan, en kijken waar het eindigt. Hier eindigt het dan, spreek jullie snel en bedankt voor het lezen en alle reacties!

Groetjesss

• 11 Juli 2014 - 23:04

Jolanda:

Nou kerel het zit erop.... Een avontuur waarvan jullie niet wisten hoe het zou zijn en zou gaan lopen. Jullie hebben veel geleerd, gezien, gedaan en mensen ontmoet. Een ervaring waar jullie een heel leven profijt van gaan hebben.
    Bedankt dat je samen met ons kind dit pad hebt gevolgd en zondag samen weer veilig bij de oudjes thuis komen.
    Dan hebben wij het geluk dat we daarna drie weken samen gaan zijn waarin alle verhalen verteld kunnen gaan worden. Tot zondag xxx

• 12 Juli 2014 - 14:11

Ellen Kentie:

Wat een geweldige ervaring hebben jullie opgedaan zeg! Super, dat neemt niemand je meer af. Binnenkort na nog wat feesten in Nederland zal voor jullie het " gewone" Nederlandse leven beginnen, maar jullie zullen altijd kunnen terugkijken op een hele mooie wereldreis. Dit zullen jullie NOOIT vergeten.

Voor nu : welkom thuis "!