Sweet as New Zealand - Reisverslag uit New Zealand, Nieuw Zeeland van Dennis Roks - WaarBenJij.nu Sweet as New Zealand - Reisverslag uit New Zealand, Nieuw Zeeland van Dennis Roks - WaarBenJij.nu

Sweet as New Zealand

Door: Dennis Roks

Blijf op de hoogte en volg Dennis

05 Mei 2014 | Nieuw Zeeland, New Zealand

'Bro's and Mates',

Als opwarmer eerst een klein beetje herhaling.

20/03/2014
De dag dat het echte werk eindelijk gaat beginnen! We hebben beide nog een allerlaatste houseman shift voor de boeg, maar hebben het zo gemanaged dat we er om 14.30 mee stoppen om dan nog met n magnum en een ijskoud biertje op t strand te liggen.
Daarna, tas inpakken...! Hier hebben we beide al weken naar uit gekeken en eindelijk is het zover. Ook de laatste keer avondeten in de staffroom. Niks te klagen gehad maar zullen t ook zeker niet gaan missen.
Om 20.00 pakken we de boot en nemen we afscheid van iedereen. Om vervolgens de nacht in Brisbane door te brengen bij Kendall.

21/03/2014
De laatste voorbereidingen zijn getroffen. Hostels, taxi, airport shuttle etc. Om 10.30 worden we opgehaald om vervolgens om 12.30 naar Auckland te vliegen. Deze avond doen we niet veel meer. Beetje door de stad lopen en een pizza scoren! Een ding staat vast, morgen begint ons avontuur in Sweet as New Zealand!

22/03/2014 Auckland to Paihia
We beginnen ons avontuur met een trip naar het noorden, de Bay of Islands met als doel het noordelijkste puntje van NZ te bereiken. De dag begint vroeg, met als voordeel dat we vroeg op bestemming komen. Onderweg hebben we uitleg gekregen over het reilen en zeilen van Kiwi Experience.
Rond de middag zijn we aangekomen in Paihia waar we vervolgens een hike doen naar een viewpoint met uitzicht over de Bay of Islands. De dag werd geëindigd met een BBQ en een potje kaarten en yatzee waar ik het onderspit moest delven tegen Martijn.

23/03/2014 Paihia to Cape Reinga back to Paihia
De dag begint vroeg we hebben namelijk een drukke dag voor de boeg naar Cape Reinga, het aller noordelijkste puntje van NZ.
De trip begint echt pas op "90 mile beach", waar we met een coach-bus over t strand vlammen. En werkelijk waar vlammen, zeker zo hard als op de Nederlandse snelweg. Vervolgens komen we bij de sandduines en vinden een 125m hoge waar we gaan sandboarden. Ging nog net wat harder en steiler dan die op Moreton Island.
We vervolgen onze trip naar t noorden, naar de Cape. Na een flinke hike komen we uiteindelijk bij Cape Reinga aan en t was zeker de moeite waard! De trip eindigen we bij de beste fish and chips zaak van NZ.

24/03/2014 Paihia to Auckland
Deze dag stond vooral in het teken van veel reizen, de terug reis naar Auckland. Kan er lang en breed over lullen, maar helaas weinig spektakel voor jullie. Die avond zijn we wel voor het eerst sinds hele lange tijd op stap geweest.....helaas ook weinig spektakel. Wel twee toffe engelse dames ontmoet, Rosie & Emily, waar we gedurende de reis een geweldige band mee opbouwen.

"Starting the routedown South"

25/03/2014 Auckland to Hot water beach
De weg down south start met een nieuwe bus en nieuwe chauf, genaamd Garry (wat gedurende de reis de beste/gaafste chauf blijkt te zijn).
De eerste stop van de dag is bij Cathedral Cove. Wederom weer eerst een pittige hike, maar net zo was deze het weer dubbel en dwars waard! Korte uitleg; super mooi strand met gave rotsformaties, zie foto's een keer.
Na een relaxte middag snel richting het hostel om te eten want 's avonds stond Hot water beach op het programma. Waar we in zwembroek, gewapend met een schep richting het strand zijn gegaan. Waar je vervolgens je eigen hotpool graaft en in gaat liggen om te genieten van de meest fantastische sterrenhemel! Saillant detail, de terugweg is wél ijskoud!!

26/03/2014 Hot water beach to Waitomo
Rond de middag hebben we een bushwalk gedaan inclusief hangbruggen en een stuk door een oude mijn, wat uiteindelijk echt een gave wandeling was.
Niet veel later kwamen we aan in Waitomo, ondertussen hebben we ons nog wel opgegeven om te gaan "Caven". Hiervoor werden we om 15.00 opgehaald. Eerlijk is eerlijk, hier hadden we beide meer van voorgesteld. Uiteindelijk toch nog wel een stuk ge-abseild, door ondergrondse grotten geklommen, watervallen en glowwurms gezien.
De dag hebben we afgesloten met een box exportgold (bier!) en dus een meer dan prima dag en avond gehad!

27/03/2014 Waitomo to Rotorua
De busreis zal weinig bijzonder zijn geweest, aangezien Martijn (onze dagboek meneer) er niks van heeft over opgeschreven in zijn dagboek. Dus we zijn ineens in Rotorua aangekomen, een stadje in vulkanisch gebied. Hier hebben eerst wat rondgelopen en her en der wat internet "gejat". Vervolgens zijn we naar het locale park gegaan om de mudpools en geizers te zien.
'S avonds hebben we onze culturele plicht voldaan in het maori village. Dat klinkt nu misschien als dwang maar dat was het absoluut niet en hebben zeker een top avond gehad! Inclusief les gehad in de "Haka" wat erg gaaf was! Vervolgens een op traditionele maori-wijze bereide maaltijd weg gewerkt, heerlijk!

28/03/2014 Rotorua to Taupo
Dit zou wel eens de allerbeste dag van deze gehele trip kunnen worden. Waarschijnlijk wel een gevalletje "had je bij moeten zijn".
De dag is van start gegaan met een MTB trail. De rest van de bus ging wat geizers bezichtigen terwijl wij het dus wat avontuurlijker opzochten op de MTB. Een super gaaf parcour en ook zeer uitdagend. Na flink sportief bezig te zijn geweest vertrokken we naar Taupo via de Huka Falls (ook deze waren prachtig) waar we ook werden opgehaald voor onze 15.000ft SKYDIVE!!! Om 14.00 was t zover en 14.15 was het ook alweer klaar, uit een vliegtuig gesprongen en wel en ook weer veilig geland. Maar hoo wat een gevoel, wat een kik en wat een adrenaline! Of je nou valt, vliegt of zweeft je hersenen maken het niet meer uit! Een droom die uitkwam, wat een ongelofelijke TOP ervaring! En nu ik dit typ word ik er gewoon weer blij van en wil ik het eigenlijk opnieuw doen.
Enfin, deze top dag was nog niet over. Onze chauf Garry had een zeilcruise geregeld inclusief BBQ en sunset, wij brachten de drank wel mee. En ook dit was weer helemaal te gek! Beetje zeilen, BBQ'en, zwemmen en zeveren, geweldig! De perfecte dag eindigden met een night out in Taupo die voor ons beide op een gedenkwaardige manier zou eindigen. CHEERS!

29/03/2014 Taupo extra day, mt. Doom
Kater! Iedeale start van de dag. We werden om 5.30 opgehaald om de tongariro (vulkaan) cross te gaan doen, ook wel bekend als mt. Doom van NZ's bekendste marketing actie Lord of the Rings. Een tocht van 20km met als hoogste punt 2300m. Gelukkig zorgde de wandeling ervoor dat de kater snel verdween.
Na een kilometer of 7 begonnen we aan mt. Doom (en geloof me de afgelopen km'ers waren al zwaar) en dat sloeg werkelijk waar alles. Al klauterend met zowel handen als voeten uiteindelijk toch op de 2300m hoge vulkaar krater gekomen. En het is iedere zweetdruppel waard geweest want WOW wat een uitzicht! Naar beneden gaan was ook een avontuur opzich, dit moest namelijk "skieend". Beneden aangekomen, gesloopt en wel, kwamen we tot de pijnlijke conclusie dat we eigenlijk nog wel zn 13 km te gaan hadden. Maar de gedachten van taco's met team Sweden en nog een stopavond in Taupo brachten ons terug naar het hostel. En zoals gezegd hadden we weer een night out in Taupo die bijna weer zo memorabel zou worden als de vorige!

30/03/2014 Taupo to River Valley
Een weinig spectaculaire dag, kwam misschien ook door de kater die we wederom overhielden aan voorgaande avond.
Het hostel in River Valley is wel het noemen waard. In River Valley is zo weinig te beleven dat zelfs een mobiel overbodig was, omdat er geen signaal te ontvangen was. We sliepen in de "orgie pit", een dorm voor 16 personen, een hele ervaring.

31/03/2014 River Valley to Wellington
Wederom een weinig spectaculaire dag, maar wederom wel lekker. Wellington zelf was wel leuk. Wederom cultureel verantwoord bezig geweest in het "Te Papa" National Museum, kleren gekocht, een overheerlijke steak gekookt en ons vervolgens over laten halen om op stap te gaan in Wellington. Wel een heel stuk rustiger als Taupo, hoewel de foto's er niet om liegen....

01/04/2014 Wellington to Picton to Kaiteriteri
De dag begon wederom vroeg, 7.00 welteverstaan. En de stapavond had mij ons ook nog wat goeds gebracht, na jaren van falen deed de "home-button" van de iphone het ineens weer! Waar stappen al niet goed voor kan zijn.
Aangekomen bij de ferry moesten we helaas wel afscheid nemen van Rosie, Emily en onze chauf Garry, gelukkig zouden we R&E over een paar dagen weer zien. Van de hele tocht van the North Island naar the South Island hebben we weinig gezien, gewoonweg te brak! Gelukkig hebben we over een paar weken nog een kans.
Aangekomen op The south island ontmoette we onze nieuwe chauf, Duncan. Ook een goede chauf. Onderweg werd nog wel tijd vrijgemaakt voor een winetasting, waar we opknapte van de dag ervoor! Tegen de avond kwamen we aan in Kaiteriteri, waar niet veel meer op de planning stond.

02/04/2014 Kaiteriteri to Westport
De dag begon niet ideaal. We hadden namelijk een fout gemaakt met het boeken van onze bus. Geen plek voor ons, dus we werden op een wachtlijst geplaatst. Verre van ideaal op een plaats waar héél weinig te doen is. Gelukkig konden we uiteindelijk toch mee, omdat wat andere reizigers besloten te blijven.
Richting Westport zouden we nog een stop gaan maken, Nelson Lake. Een meer tussen de bergen met een perfecte spiegeling van die bergen in het meer. Inclusief steiger voor de gave foto's.
'S avonds in Westport had onze chauf een BBQ op het strand met kampvuur geregeld. Toevallig konden wat mensen gitaar spelen en hadden we voldoende drank en een perfecte sterrenhemel tot onze beschikking.TOP avond dus!

03/04/2014 Westport to Franz Jozef
De reis naar Franz Jozef begon met een ochtendwandeling langs de kust, langs cliffen en gave rotsformaties in zee. Ook hebben we daar nog wat zeeleeuwen gespot.
Even later een nieuwe stop bij de Punakaki Pancakerock. De naam behoeft geen verdere uitleg lijkt me, anders "google is your friend".
'S avonds aangekomen bij het hostel aan de voet van de Franz Jozef gletsjer, waar we een reservering hebben gemaakt om de volgende dag deze gletsjer om te vliegen met een helicopter en te gaan beklimmen.

04/04/2014 Franz Jozef (extra day)
Gewapend met onze unoxmutsen opweg naar de helicopters, inderdaad helicopters. De enige manier om op de gletsjer te komen was met een heli, konden we dat ook meteen van onze bucketlist halen. Eenmaal op de gletsjer met spikes aan onze boots kon de tocht beginnen. En een gave tocht was het! Tussen het ijs, door ijsgrotten en door ijs groeven lopen, een geweldige ervaring! En natuurlijk ook weer met een helicopter terug. Terug bij het hostel verwelkomden wij onze engelse vriendinnen, R&E. Een stapavond kon dus ook niet uitblijven....

05/04/2014 Franz Jozef to Wanaka
Na een paar heftige dagen in Franz was het tijd voor rust. De busreis was rustig, gelukkig. Onderweg wel onze eerste "pie" gegeten, bacon&egg en beef. Zeker voor herhaling vatbaar.
Eenmaal in Wanaka konden we een beetje uitbrakken en genieten van de omgeving. En genieten was het zeker! Een van de mooiste plekjes NZ tot nu toe. Direct aan het meer tussen de bergen. En een hostel met het beste uitzicht wat je ooit zal krijgen in een hostel, WAUW!

06/05/2014 Wanaka to Queenstown
We hadden ons laten vertellen dat een zonsopkomst op mt. Iron super gaaf zou moeten zijn bij Lake Wanaka, dus de wekker ging om 4.50. Eenmaal boven op de berg kwamen we erachter dat het te bewolkt was en eigenlijk dus ook niet bijzonder.
Gelukkig kregen we later nog een herkansing. De Kiwi bus stopte namelijk ook bij mt. Iron voor dezelfde hike. Dus wij opnieuw naar boven, ditmaal wel de moeite waard.
De verdere reis naar Queenstown was weinig spannend. De laatste stop is nog wel het noemen waard, AJ hackett Bungy centre. Dé brug waar de eerste commerciële bungy's zijn gedaan, stukje geschiedenis dus. En onder het motto "nu we er toch zijn" ons ook maar meteen opgegeven voor de Nevis, de 134m hoge bungy.

07/04/2014 Queenstown
Deze dag zou er een gaan worden die we waarschijnlijk nooit meer gaan vergeten. De dag van de 134m hoge bungy, The Nevis Bungy. We werden net na de lunch opgehaald en naar locatie gebracht. Een perfecte locatie kun je wel zeggen, in een ravijn. Al snel werden onze harnassen aangemeten en werden we gewogen. Het gaat waarschijnlijk expres zo snel, zodat de zenuwen nóg geen kans hebben.
Op naar de gondel die boven het ravijn stil hing, dit gebeurde in een gammel takelwagentje wat opzich al een ervaring was. Eenmaal in de gondel kregen we nog een korte uitleg en werd duidelijk dat er van zwaargewichten naar lichtgewichten werd gesprongen. Dit betekende dat Martijn als eerste mocht/moest en ik als tweede (zegt verder niks over ons gewicht, echt niet!). Enfin, Martijn werd al gauw in een stoel gehesen waar zn voeten bij elkaar werden gebonden, terwijl ik de zenuwen nog wat verder op kon bouwen. Daarna was het mijn beurt, de stoel in en "even lachen naar de camera", wat een krampachtige foto werd. Daarna waggelen naar het randje, zo ver dat mn tenen al geen ondergrond meer hadden. "Smile again". En toen, toen gooiden ze de elastiek naar beneden. En de zenuwen waren ineens zo aanwezig dat ik al bijna voorover viel van dat gewicht, gelukkig hielden ze me vast....
"One, two", bij iedere tel meer zenuwen. En toen, "three...". En gek genoeg sprong ik gewoon, zonder aarzeling. Een flinke zweefduik met mn arme wijd, zoals je zou doen in een zwembad. In een zwembad ja, niet vanuit een gondel in een ravijn! En vanaf het moment dat mn voeten geen ondergrond meer voelden werden alle zenuwen ingewisseld voor angst, pure angst! Dit gevoel hield voor 2-3 sec aan, want vanaf dan voel je de elastiek zich spannen en weet je dat dit niet het einde gaat worden. En dan wordt die enorme angst ingewisseld voor adrenaline in zo'n enorm grote dosis, ongekend! Vanaf dat moment schreeuw je gewoon alles van je af en kom je tot de conclusie dat je zojuist een échte bungyjump hebt gedaan én overleefd.
Terug naar Queenstown, nog vol van de adrenaline, zijn we naar de "Fergburger" gegaan. De beste hamburger zaak van de wereld. En wat waren ze lekker! Inmiddels goed gevuld van de Fergburger ontmoetten we onze engelse vriendinnen weer, Emily & Rosy, voor een potje frisbee golf in het park. En met een paar flessen wijn was dit een enorme goede voorbereiden op de stap avond die ging volgen.

08/04/2014 Queenstown
De wekker ging vroeg, we hadden namelijk bedacht om nog een keer te gaan fietsen omdat de vorige keer zo goed was bevallen. Met een lichte kater op naar de fietsverhuur. En of het kwam door de vroege ochtend, de kater of de avond ervoor geen idee. Maar op dat moment vonden we het een uitstekend idee om een tandem te huren, een mtb-tandem wel te verstaan. De route; Queenstown-Arrowtown-Queenstown. Later zou blijken dat dit een route van ruim 70km was en dat hebben we geweten. De route opzicht was super mooi en echt de moeite waard, maar wat hebben we af moeten zien. Gelukkig konden we onze lol ook niet op.
'S avonds zouden we rustig aan doen om een beetje bij te komen. Een bierproeverij leek ons een mooie beloning voor al het harde werk. Echter liep die bierproeverij, en daarbij de gehele avond, een beetje uit de hand.....

09/04/2014 Queenstown to Dunedin
De start van de "Bottom-bus", de bus die ons naar het meest zuidelijke van New Zealand zou brengen, inclusief Milford Sound. We hadden er veel van verwacht, helaas was het een weinig spectaculaire dag. Die ook weinig spectaculair zou eindigen.

10/04/2014 Dunedin to Invercargill
Tweede dag van de bottom bus, inclusief (gepensioneerde) nieuwe chauf. In principe geen probleem, alleen had de beste man zijn verhaal niet aangepast aan zijn publiek. Dus na 38 keer gestopt te zijn en naar bomen en planten gekeken te hebben waren wij er ook wel een beetje klaar mee. Uiteindelijke 1 hele pinguïn en 1 hele zeehond gezien. Top dag dus!

11/04/2014 Invercargill to Milford Sound to Queenstown
derde en laatste dag van de bottom bus wederom met een nieuwe chauf, "Bob-out-Bob". Een hele verbetering ten opzichte van de dagen ervoor.
Na wat uurtjes in de bus kwamen we aan bij Milford Sound. Die uurtjes in de bus waren al vrij spectaculair in de zin van de natuur om ons heen. Dus we waren inmiddels ook al goed nieuwsgierig naar Milford zelf. Milford Sound is een soort Fjord ontstaan door een gletsjer. De gletsjer is allang verdwenen, tegenwoordig worden er toeristen op boten doorheen gevaren, wij dus ook. Eerlijk gezegd hadden we er wat meer van verwacht, hoewel het nog steeds erg spectaculair was. Het enige wat ons restte was een enorm lange busreis terug naar Queenstown.

12/04/2014 Queenstown
Laatste dag Queenstown is er een geworden die we niet echt zullen onthouden. We hebben vooral onze tijd uitgezeten en een beetje gecomputerd. 'S middags uiteindelijk nog wel een berg beklommen en afgesloten met een Fergburger.

13/04/2014 Queenstown to Lake Tekapo
Niet te veel woorden aan vuil maken. Niet veel te doen, wel een mooi meer aan de voet van Mt. Cook.

14/04/2014 Lake Tekapo to Christchurch
Vooraf was ik al vrij nieuwsgierig naar Christchurch vanwege de beving van drie jaar geleden. Hoe zou dat stad er nu voor staan?
Nieuwsgierig als we waren zijn we meteen het centrum in gegaan. Helaas was de beving van drie jaar geleden nog heel erg goed zichtbaar. Overal waar we keken stonden lege panden, gesloopte panden, bouwplaatsen, kapotte panden en puin. Natuurlijk was er ook al het een en ander opgebouwd maar dat stond in schril contrast met de rest. De grauwe en grijze dag in Christchurch maakte het er ook niet beter op, het had zo zelfs iets weg van een spookstad. Uiteindelijk heeft het wel een erg grote indruk op ons gemaakt. Beide hadden we nog nooit eerder zoiets dergelijks gezien. We werden er stil van...

15/04/2014 Christchurch to Kaikoura
Weinig spectaculaire dag. Kust wandeling gedaan waar we onderweg een zeehonden kolonie tegenkwamen. 'S avonds ook weinig actie op een film marathon na.

16/04/2014 Kaikoura to Wellington
Reisdag! Veel in de bus gezeten.

*Ondertussen zullen jullie wel denken; " tweede deel is een stuk minder spannend". En dat klopt ook! Vooral veel reizen.

17/04/2014 Wellington to Taupo
Wederom een reisdag. Aangekomen in Taupo besloten we er toch maar wat te maken. Lopen naar Hot Springs met onze Engelse maat Seb leek ons wel een goede activiteit. Helaas zat t weer niet mee, het miezerde. Maar goed wilde geen geld verspillen aan een taxi, dus wij alsnog lopen. Helaas waren we nog geen 3 minuten buiten toen het echt hard te regen. Zo hard dat het overal doorheen ging! Drijfnat probeerden we een lift te regelen en gek genoeg hadden we al vrij snel prijs.
Aangekomen bij Hot Springs hebben we even genoten van deze warmwater bronnen en snel weer een lift naar het hostel geregeld.

18/04/2014 Taupo to Auckland
Laatste reisdag. Hoe dichter we bij Auckland kwamen hoe beter het weer werd en daar waren we blij mee, want de laatste dagen waren behoorlijk koud geweest. We hadden hetzelfde hostel gekozen als Emily & Rosie zodat we nog een paar avonden goed opstap konden.
Tijdens het inchecken konden we voor $2 aan een soort rad van fortuin draaien. I gave it a try! Enn jawell, de hoofdprijs! 1 maand gratis slapen in Base Hostels, de hostels waar we bijna altijd in verblijven en welke ook in Australië zitten! Groot feest kon 's avond dan ook niet uitblijven...

19/04/2014 Auckland
....Weinig....

20/04/2014 Auckland
'S avond met Emily, Rosie, Luke en Sam een beetje op de kamer gehangen. "Helaas" liep dit compleet uit de hand, hebben we staan dansen op bedden, shirt's uit gewisseld in de kroeg en 's nachts nog een backflip van een brug bij de haven gedaan. Volgens sam zou iedere backpacker dit moeten dus, vandaar....

21/04/2014 Auckland
....Weer weinig actie..... 'S middags door een park gelopen en 's avonds uiteten geweest (Koreaans) met R-E-L-S.

22/04/2014 Auckland to Brisbane
De laatste dag in New Zealand, wederom met weinig actie. Zoals iedere reisdag eigenlijk wel werd het vooral wachten, tijd uitzitten én vooral bedenken hoe ontzettend "awesome" de afgelopen maand is geweest! De trip van ons leven, alles gedaan wat we wilden doen en meerdere dingen van onze bucketlist af kunnen strepen. En daarnaast ook nog de meest geweldige mensen mogen ontmoeten! New Zealand was een succes. SWEET AS NEW ZEALAND!!

Op naar het volgende avontuur! We reizen de komende maand van Adelaide, langs de kust, naar Whitsunday Islands en zal jullie hierna weer op de hoogte houden van dit avontuur!

Groetee!

• 05 Mei 2014 - 08:55

Ellen Kentie:

Nou Dennis en Martijn, jullie avontuur lijkt me geweldig ! Jullie hebben nu al meer gezien en gedaan als wat menig mens in zijn hele leven zal doen! Ik heb het met plezier zitten lezen.wij zijn zelf ook in NZ geweest, maar het enige wat uk herken uit jou verslag is Rotorua. We wensen jullie nog heel veel plezier, nu in Australië , geniet ervan!! Veel groetjes Peter en Ellen

• 05 Mei 2014 - 08:55

Ellen Kentie:

• 05 Mei 2014 - 15:00

PA:

Net je verhaal voorgelezen aan O en O, deze hebben regelmatig gelachen en oh en ah geroepen. Wat een belevenissen zeg, veel hebben we natuurlijk al meegekregen, maar toch als je alles weer leest, tsjonge wat een avontuur..... Kevin vond de combinatie van stappen, brak, adventure, stappen vooral een goeie combi...haha. Nou jongens beter als NZ kan denk ik niet, maar jullie maken er beslist nog iets van de rest van jullie reis.

Grtjs
    Pa en Mirjam

• 22 Mei 2014 - 17:25

Francien:

Dennis van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag
    Geniet nog lekker van je vakantie
    Groetjes Ad en Francien